26 oktober

Fear of missing out

Door Irene Riepma

De invloed van de hoeveelheid digitale communicatie en internet multitasking op ons psychisch en fysiek welbevinden.

In het verlengde van ‘nomofobie’ (no mobile phobia, zie de PEP- blog van 1 oktober door collega Anne Peerdeman over de angst niet bereikbaar te zijn via je mobiele telefoon) is er nog een angst die gelinkt is aan het gebruik van sociale media : FoMO, ‘Fear of missing out’. Onderzoekers Przybylski en collega’s (2013) definiëren het als “De vrees, angst en zorgen die iemand kan ervaren wanneer die geen toegang heeft tot informatie over gebeurtenissen, ervaringen en conversaties die zich afspelen in hun sociale kringen“.

Het gebruik van diverse sociale media (Facebook, Instagram, YouTube, Twitter etc) en mobiele communicatie (bellen, Whatsapp, Snapchat, Facetime etc) biedt veel mogelijkheden voor interactie maar kan ook tot stress leiden doordat het aanbod van prikkels veel groter is dan de beschikbare tijd en praktische mogelijkheden om overal van op de hoogte te zijn en deel van uit te maken.

FoMO komt vooral voor bij mensen die veel communiceren via sociale mediakanalen en die vaak checken en online multitasken. Zij ervaren daarbij sociale druk om overal van op de hoogte te zijn en worden erg onrustig wanneer zij niet kunnen toegeven aan de behoefte om te kijken of er iets nieuws gepost is (Clayton et al., 2015, Reinecke et. al., 2016). Vaak gaat FoMO samen met een sombere stemming en ontevredenheid met het eigen leven. Ook zorgt FoMO ervoor dat het checkgedrag regelmatig ten koste gaat van aandacht voor andere zaken: mensen met FoMO geven vaker aan online te zijn tijdens het bijwonen van bijeenkomsten en vaker afgeleid te zijn tijdens het autorijden (Przybylski et al, 2013). Indirect kan FoMO leiden tot een depressie of een burnout. Op deze manier kan een vicieuze cirkel van meer checken in de hoop op een goed gevoel en toename van klachten ontstaan die soms lastig te doorbreken is.

Herken je FoMO bij jezelf? Voel je je opgejaagd en gespannen en merk je dat je steeds vaker sociale media checkt of meerdere dingen tegelijk probeert te doen op het internet? Probeer dan eens te minderen door jezelf alleen op vaste tijden toe te staan sociale media te gebruiken of probeer eens een weekend zonder internet door te brengen. Mocht je erg belemmerd worden door je angst en je gedrag en er zelf niet meer uitkomen, dan kan een psycholoog, zoals bijvoorbeeld bij PEP je helpen om weer grip te krijgen op je gedrag en de gevoelens van angst en spanning te verminderen.